کد خبر: ۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳

امروزه داشتن یک زندگی بدون تنش و استرس برای خیلی‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با وجود کار، مراقبت از فرزندان و دیگر مسئولیت‌های روزمره، آیا راهی وجود دارد که احساس فرسودگی نکنیم؟

دکتر رنگان چترجی، نویسنده کتاب "راهکار استرس: چهار قدم برای تنظیم دوباره بدن، ذهن، روابط و اهداف‌تان" و دکتر جنفیف فون لوب، روانشناس بالینی و نویسنده کتاب "والدین شاد، فرزند شاد" است. این دو معتقدند که با وجود اضطراب و استرس زندگی مدرن، می‌توان و باید راه‌هایی برای داشتن خانواده آرام جستجو کرد.

راهکارهای دکتر چترجی:

۱- غذا خوردن بدون موبایل و تبلت

"وقت غذا، فرصتی عالی برای وقت گذراندن و گپ زدن با کسانی است که با آنها ارتباط داریم. نگاه کردن به گوشی‌های هوشمند و تبلت در این زمان می‌تواند واقعاً حواس‌مان را پرت کند.

این نکته خیلی مهم است که در هنگام خوردن صبحانه، ناهار یا شام، تلفن‌ها را کنار بگذارید و حواس‌تان را به کسانی که در کنارتان هستند بدهید."

۲- روزانه تمرین قدرشناسی کنید

"این بخش مورد علاقه من از روز است. من، همسرم و فرزندانم هر شب هنگام خوردن شام به سه سوال پاسخ می‌دهیم:

امروز چه کاری انجام دادم تا کسی را خوشحال کنم؟

دیگران برای خوشحال کردن من چه کردند؟

امروز چه چیزی آموختم؟

قول می‌دهم که اگر در زندگی روزمره‌تان این کار را انجام دهید، احساس استرس کمتر و نزدیکی بیشتری با فرزندان‌‎تان خواهید کرد."

۳- با هم تمرین تنفس کنید

تنفس

"شاید فکر کنید که این از آن مواردی است که بچه‌‌ها از آن فرار می‌کنند، ولی به شما قول می‌دهم که اگر شما آن را در پیش بگیرید، به احتمال زیاد فرزندان‌تان از آن پیروی خواهند کرد.

یکی از روش‌های مورد علاقه من برای نفس کشیدن این است که تا سه ثانیه می‌شمارم و نفس می‌کشم، بعد برای ۴ ثانیه نفسم را حبس می‌کنم و در ۵ ثانیه نفسم را بیرون می‌دهم.

هرچقدر زمان بیرون دادن نفس‌ طولانی‌تر از زمانی باشد که هوا را وارد ریه‌ها می‌کنید، قادر خواهید بود قسمت آسودگی و آرامش سیستم عصبی خود را فعال و بخش استرس را غیر فعال کنید."

۴- خواب را در الویت قرار دهید

"یکی از مهم‌ترین عوامل استرس چه در کودکان و چه در بزرگسالان کمبود خواب است.

کم‌خوابی بر حافظه، قدرت تصمیم‌گیری و قدرت تمرکز شما تاثیر منفی می‌گذارد.

خواب

ساده‌‌ترین روشی که برای بزرگسالان یافته‌ام،‌ که به ویژه برای کودکان هم جواب می‌دهد،‌ خاموش کردن تمام وسایل الکترونیکی یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب است. این کار را انجام دهید و ببینید که خواب کودکان‌تان به سرعت بهبود می‌یابد."

۵- فعالیت فیزیکی به اتفاق افراد خانواده

"وقتی که استرس و اضطراب دارید، بدن‌تان فعالیت‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهد. ولی در زندگی مدرن امروزه در چنین مواقعی ما عادت کرده‌ایم که بنشینیم و هیچ کاری نکنیم.

ساده‌ترین کار این است که قبل از شام یک موسیقی با صدای بلند بگذاریم و با فرزندانمان برقصیم.

نکته این است که فعالیت بدنی به پایین آمدن سطح استرس کمک می‌کند. اگر این تحرک فیزیکی را با اطرافیانتان داشته باشید، با هم سرگرم می‌شوید و این باعث می‌شود در مدت طولانی‌تری به این فعالیت‌ها ادامه دهید."

راه‌کارهای پیشنهادی دکتر جنفیف فون لوب

۶- خودتان را در اولویت قرار دهید

"به عنوان یک والد، بسیار مهم است که حضوری آرام برای فرزندانمان داشته باشیم و بتوانیم پناهگاه امن‌شان باشیم."

مهم است که راهی پیدا کنید تا خودتان را آرام کنید، می‌توانید به یک یک موسیقی آرام گوش دهید، یک لیوان آب بنوشید، نفس عمیق بکشیدن یا برای مدتی ار خانه خارج شوید.

بنابراین قبل از اینکه در خدمت فرزندانمان باشیم، اول باید به فکر آرامش روان خودمان باشیم."

۷- جعبه ابزاری برای مقابله با استرس فرزندانتان آماده کنید

"وقتی فرزندتان در معرض استرس یا اضطراب قرار می‌گیرد، روش‌هایی برای آرام کردن او پیدا کنید.

در ابتدا نیاز دارید آزمون و خطا کنید تا روشی که برای کودک شما مفید است پیدا کنید. بعضی از کودکان دوست دارند بشمارند، بعضی ‌ از آنها دوست دارند نفس بکشند، برخی دوست دارند بغل کنند، یا برخی دوست دارند بازی‌های خشن و تند انجام دهند یا بدوند، یا بر روی ترمپلین ورجه وورجه کنند.

بنابراین هرچه که باشد، باید به آنها کمک کنیم تا قبل از اینکه بتوانیم با آنها عقلانی صحبت کنیم، باید استرس‌شان را آرام کنیم، زیرا در میان طوفانی از احساسات، نمی توانند منطق یا استدلال بشنوند - بخش منطقی مغزشان در این موقعیت آفلاین است.

"بنابراین یک جعبه ابزار برای مقابله با استرس فرزند خود آماده کنید و ببینید که چه چیزی مؤثر است".

۸- با فرزندان‌تان حرف بزنید و به صحبت‌های‌شان گوش کنید

گوش کنید

"یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید به فرزند خود هدیه دهید این است که از تلفن همراهتان خود جدا شوید، در کنارشان بنشینید و فقط گوش دهید.

اغلب والدین وقتی برای فرزندانشان مشکلی پیش می‌آید فقط می‌خواهند آن را برطرف و همه چیز را درست کنند. اما گاهی آنها فقط به این احتیاج دارند که به حرف‌هایشان گوش بدهیم.

به این فکر کنید که چه احساسی دارید زمانی که مشکلات خود را با دوست‌تان در میان می‌گذراید. شما به آنها نیازی ندارید که به شما بگویند راه حل چیست؛ فقط می‌خواهید که شنیده شوید.

با این کار فرزند شما احساس اعتبار می‌کند و می‌توانید با فرزند خود پیوند برقرار کنید. این پیوند و ارتباط عاطفی همان چیزی است که برای آینده به شما کمک می کند."

۹- خوش بگذرانید

فعالیت بدنی

"برای والدین که مسئولیت‌ها و کارهای زیادی بر دوش دارند، بعضی اوقات زندگی می‌تواند بسیار خشک و جدی باشد.

بنابراین باید کمتر سخت بگیریم، خوش بگذرانیم و با فرزندان خود بازی کنیم.

برنامه‌ ریزی‌های روزانه را کنار بگذارید و در کنار فرزندانتان باشید. صداهای احمقانه در بیاورید، لباس‌های عجیب و غریب بپوشید، برقصید و سعی کنید با جنبه کودکانه از شخصیت خودتان ارتباط برقرار کنید.

"این کار واقعاً به ارتباط عاطفی شما با فرزندانتان کمک خواهد کرد."

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: