کد خبر: ۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
دوش آب سرد دقیقاً مثل یک شوک ضعیف و گسترده در بدن عمل می کند. در چنین وضعی، ترشح آدرنالین افزایش می یابد و جریان خون رسانی به طرز قابل توجهی تقویت می شود چون با سرد شدن پوست، مغز به قلب فرمان می دهد که برای بازگردانی حرارت مورد نیاز، خون بیشتری به لایه های زیرین پوست ارسال کند. چون پوست بیرونی ترین عضو بدن است تمام اندام ها نیز در مسیر این خون رسانی منتفع می شوند.
سواد زندگی؛ توسعه توانمندی های فردی - در درس امروز سواد زندگی، می خواهیم یکی از کلیدی ترین و در عین حال ساده ترین و در دسترس ترین روش های زندگی بهتر را بیان کنیم. تاکید می کنیک که حتماً حتماً این روش را در زندگی به کار ببرید و از مزایای بی نظیر آن استفاده کنید.

کل درس این است: با آب سرد دوش بگیرید.

جمله ای منسوب به بوعلی سینا، پزشک نامدار ایرانی است که می گوید: در عجبم که زندگان با آب گرم استحمام می کنند و نمی میرند و مرده ها را با آب سرد می شویند و زنده نمی شوند!

تمام مطالعاتی که در سال های اخیر توسط مراکز معتبر علمی و دانشگاهی در جهان انجام شده، بر فواید بی همتای استحمام با آب سرد صحه می گذارند. در برخی کشورهای اسکاندیناوی کودکان را در استخر های آب سرد قرار می دهند تا بدن شان به زندگی در هوای سرد عادت کند.

یک روش ساده و سرد برای « افزایش رضایت از زندگی + کاهش افسردگی + رفع خستگی مزمن »
چگونه؟

نیازی نیست کل فرایند استحمام با آب سرد انجام شود؛ می توانید با آب گرم متعارف حمام کنید و در انتها با آب سرد دوش بگیرید، بدین ترتیب که زیر دوش بروید و آب را آرام آرام سرد کنید و 30 ثانیه تا 3 دقیقه زیر آب سرد بمانید.
در ابتدا، برایتان سخت خواهد بود و تنها چند ثانیه خواهید توانست زیر آب سرد دوام بیاورید، این طبیعی است و هر بار قدرت بیشتری برای ایستادن زیر دوش آب سرد خواهید داشت: هر چه طولانی تر، بهتر.

روش دوم که بیشتر برای درمان افسردگی و اضطراب از آن استفاده می شود و حتی در برخی مواقع جایگزین الکتروشوک نیز هست، این است: 5 دقیقه با آب گرم 20 درجه دوش بگیرید و سپس به مدت 2 دقیقه با آب سرد 3 درجه ای.

اگر برایتان خیلی سخت است ، چند بار نخست، فقط پاهایتان را با آب سرد بشویید و رفته رفته عادت کنید به شستن اندام های فوقانی.
شستن پاها با آب سرد، حداقل لازم است؛ در  خروجی حمام های سنتی، همواره حوض کوچکی از آب سرد وجود داشت تا افراد هنگام خروج، پاهایشان را داخل آن بگذارند.

درباره کودکان نیز از همان دوران کودکی آنها را با آب ولرم استحمام کنید و  پایان حمام شان را با کمی آب سرد - نه خیلی سرد - همراه کنید.

فواید؟

دوش آب سرد دقیقاً مثل یک شوک ضعیف و گسترده در بدن عمل می کند. در چنین وضعی، ترشح آدرنالین افزایش می یابد و جریان خون رسانی به طرز قابل توجهی تقویت می شود چون با سرد شدن پوست، مغز به قلب فرمان می دهد که برای بازگردانی حرارت مورد نیاز، خون بیشتری به لایه های زیرین پوست ارسال کند. چون پوست بیرونی ترین عضو بدن است تمام اندام ها نیز در مسیر این خون رسانی منتفع می شوند.

همچنین آنتی اکسیدان "گلوتاتیون" نیز افرایس می یابد؛ "گلوتاتیون" نوعی آنتی‌اکسیدان آنتی اکسیدان هاست و باعث می شود آنتی اکسیدان های دیگر در بدن پایدار باشند.
 آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر  رادیکال های آزاد محافظت می کنند. (رادیکال های آزاد از مصرف مواد شیمیایی،سیگار،آلودگی هوا،اشعه ها و امواج شکل می گیرند.) 

بنابر این استمرار دوش آب سرد منجر می شود به:

1 - کاهش قطعی و آشکار بسیاری از افسردگی ها و افزایش احساس رضایت
2 - بهبود سندرم خستگی مزمن و افزایش سرزندگی
3 - تقویت قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری ها از سرما خوردگی تا برخی سرطان ها ( در یک تحقیق ثابت شد افرادی که به طور متوسط یک دقیقه پایانی حمام خود را دوش آب سرد می گیرند تعداد روزهایی که در سال بیمار هستند، 30 درصد کاهش یافته است.)
4 - افزایش اراده ( چون ایستادن زیر دوش آب سرد، سخت است و لذا دوش آب سرد، تمرین اراده است و در نهایت به تقویت آن منجر می شود. در برخی دانشکده های نظامی جهان، گرفتن دوش آب سرد روزانه، اجباری است.)
5 - بهبود سلامت پوست
6 - بهبود روند سم زدایی از بدن (ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد در بدن پس از ترکیب با گلوتاتیون از بدن خارج می‌شوند.)

چه زمانی؟
بهترین زمان برای دوش آب سرد، صبح است. در ساعات پایانی شب بهتر است استحمام نکنید چون بدن مرطوب زیر لحاف و پتو، مستعد پرورش انواع باکتری ها و قارچ ها است.
اگر بتوانید هر روز صبح دوش آب سرد بگیرید، بسیار عالی است.

آیا در روزهای سرد زمستانی هم دوش آب سرد بگیریم؟

پاسخ مثبت است. دوش آب سرد می تواند مقاومت بدن در برابر سرما را افزایش داده و از سرما خوردگی جلوگیری کند. البته بعد از حمام خشک کردن بدن و در معرض سرما قرار نگرفتن بسیار مهم است. آب سرد تفاوت بسیاری با هوای سرد دارد.

نکته 1
اگر بیماری (به ویژه بیماری قلبی)یا وضعیت بدنی خاصی دارید (مثل بارداری) ، حتما درباره دوش آب سرد با پزشک خود مشورت کنید.
نکته 2
در استخر، بلافاصله بعد از سونا یا جکوزی گرم، داخل آب سرد نپرید؛ کمی فاصله دهید و ابتدا پاهایتان را داخل حوضچه آب سرد قرار دهید تا از وارد آمدن شوک شدید به بدن جلوگیری شود.

تأکید پایانی
دوش آب سرد، یکی از راه های بهتر شدن زندگی است؛ آن را انجام دهید و به دیگران هم توصیه کنید؛ بچه هایتان را نیز عادت دهید.

پیشنهادی برای مطالعه
 "12 دلیل برای دوش گرفتن با آب سرد" را در عصر ایران مطالعه کنید (اینجا).




اگر علاقه مند به "توسعه توانمندی های فردی" هستید، این درس ها را از دست ندهید:


چگونه در لحظه زندگی کنیم (+ تمرین هایی برای ذهن آگاهی)

گاهی وقت‌ها هیچ کاری نکنید: هنر "بی عملی"

با این 12 کار «از سرعت زندگی بکاهیم» / نگذاریم ماشین زندگی ما را زیر بگیرد

معمولی باشیم؛ این یعنی همان خوشبختی و موفقیت

"خستگی تصمیم" چیست؟ و چگونه از آن در امان باشیم؟


سهم تقصیر شما چقدر است؟ پاسخ هر انسان به این سوال سرنوشت او را رقم می زند

کمال گرا نباشید / کار خود را همین الان و با همین شرایط آغاز کنید

11 حسرت زندگی؛ چه مسیری پیش روی زندگی مان است؟/چگونه پایان خوش برای زندگی مان رقم بزنیم؟


حال خوب چیست؟ چگونه حال مان خوب شود؟ (فرمول حال خوب و 6 پیشنهاد کاربردی)

"دزدی ملایم" و سه پیشنهاد کاربردی


فواید دوش سرد و روش صحیح استحمام با آب خنک

اگر به دوش گرفتن با آب سرد عادت ندارید ، می توانید دمای آب را کم کم پایین آورید همیشه سعی کنید با دوش آب سرد حمام را تمام کنید . دوش آب سرد برای بیشتر مردم جذاب نیست و به همین دلیل براشان اثر معکوس دارد، تنها فکر کردن به آن ، پوست را قرمز می کند .با این حال، اگر در مورد مزایای عظیمی که دوش آب سرد برای سلامتی ما دارد ، آگاه باشیم، ممکن است تصمیم بگیریم این روش درمانی ساده و مقرون به صرفه را امتحان کنیم.
در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک 7 اثر مثبت که می توانید آن را با دوش آب سرد تجربه کنید بیابید البته اگر صبح دوش آب سرد می گیرید از این فواید بهره مند خواهید شد . علاوه بر این ، در مورد این که چطور باید روش درست را انجام دهید ، مطالعه کنید.
فواید دوش آب سرد

خواص و فواید دوش آب سرد برای بدن

تاثیرات و فواید استفاده از آب سرد برای دوش گرفتن

وقتی آب سرد به بدن برخورد می کند ، باعث می شود رگ های خونی منقبض شوند، گردش خون در کل بدن صورت می گیرد این عمل اعضای بدن را پاکسازی و به حذف ناخالصی ها از طریق خون ، منافذ پوست کمک می کند.

دوش آب سرد متابولیسم را بالا می برد :

با گرفتن دوش آب سرد می توانیم دمای بدن را کاهش دهیم چون باعث می شود بدن ما از انرژی بیشتری برای کنترل آن استفاده کند. به این ترتیب، ما می توانیم متابولیسم خود را افزایش داده و کالری بیشتری بسوزانیم. این کار برای افرادی که متابولیسم پایین و تیروئید دارند مفید است.

تنظیم دمای بدن با فواید دوش آب سرد صبحگاهی:

وقتی متابولیسم بالا می رود ، عملکرد طبیعی بدن برای تعادل دما به علت تغییرات خارجی فعال می شود.این یک عادت بسیار سالم برای حفظ دمای مصنوعی ( تهویه مطبوع، گرمایش و غیره ) است .
فواید دوش آب سرد

اثرات مثبت و فواید دوش آب سرد در صبح

فواید دوش آب سرد برای کاهش مایعات اضافه بدن :

کاهش التهابات پا با دوش آب سرد .آب سرد بر روی رگ های خونی، گردش خون بدن را فعال می کند. این کار بطور موثر مایعات را کاهش می دهد
و برای افرادی که دچار التهاب و سنگینی مفاصل هستند مفید است

بهبود سلامت و زیبایی پوست با فواید دوش آب سرد :

آب سرد بهترین درمان زیبایی پوست است زیرا پوست را سفت وبا چین و چروک صورت مبارزه می کند .علاوه بر این ، آب سرد به حذف سلول های مرده و جلوگیری از استرس کمک می کند.

موهای درخشان و براق با فواید دوش آب سرد:

علاوه بر بهبود سلامت و ظاهر پوست، آب سرد برای ما مفید است، همچنین اگر برای چند ثانیه از آن استفاده کنیم . از ریزش مو جلوگیری خواهیم کرد.
اما دمای آب که برای سرتان استفاده می کنید باید خنک باشد نه سرد.
فواید دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد برای زیبایی و براق شدن موهای سر

فواید دوش آب سرد برای فعال سازی جریان خون :

دوش آب سرد ضربان قلب و ماهیچه ها را منقبض می کند. این دو اثر گردش خون را در کل بدن فعال می کنند.
گردش خون منظم سلامتی طولانی مدتی را به همرا ه دارد

تقویت سیستم دفاع بدن از فواید دوش آب سرد صبحگاهی است:

با بهبود سیستم لنفاوی، آب سرد نیز دفاع بدن را بهبود می بخشد. بنابراین ما می توانیم مطمئن شویم که دوش آب سرد روزانه سیستم ایمنی ما را تقویت می کند.

برای بهره مند شدن از فواید دوش آب سرد چگونه باید دوش بگیریم ؟

هنگام گرفتن دوش آب سرد باید همیشه از پا شروع کنید. دوش ناگهانی آب سرد در حقیقت می تواند به سلامتی به خصوص ریه ها و قلب آسیب برساند. ابتدا باید از هر دو پا شروع کنیم و بعد به گردن وسر برسیم همچنین می توانیم راه دیگری را انتخاب کنیم با پای راست شروع کنیم، تا زمانی که به گردن و پای چپ برسیم. شستشو با آب سرد باید بین 30 ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد. همچنین می توانیم آب داغ را جایگزین کنیم.
فواید دوش آب سرد

روش صحیح دوش گرفتن با آب سرد و فواید آن

نکات مهم هنگام دوش گرفتن با آب سرد:

در ذیل نکات مهمی را برای دوش گرفتن با آب سرد به روش صحیح پیشنهاد می کنیم
با اینکه آب سرد فواید زیادی دارد اما باید برای شستن سر از آن اجتناب کنیم
اگر عادت داشته باشیم همیشه دوش آب داغ بگیریم، باید تغییرات تدریجی انجام دهیم. می توانیم به تدریج درجه حرارت را کاهش دهیم و بین سرد وگرم نگه داریم.
همانطور که پیش از این در مقاله ذکر شد، دوش آب سرد هنگامی که صبح بیدار می شوید اثرات مفیدی خواهد داشت .
از طرف دیگر، آب داغ برای حمام شبانه مناسب تر است زیرا کمک می کند استراحت کنیم .
توجه:
افرادی که مشکلات قلبی دارند نباید دوش آب خیلی سرد بگیرند آن ها می توانند آب داغ و سرد را با هم ترکیب کنند و یا حتی از آب گرم استفاده کنند.
برچسب ها: آب سرد ، کاهش افسردگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: