کد خبر: ۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲

برخی کلمات و عبارات حتی اگر درست باشند و در جای مناسب خود استفاده شوند؛ شخصیت شما را بد و ضعیف جلوه می‌دهند.

این عبارت‌ها را نباید هرگز در محل کار یا در میان جمع‌های رسمی و حتی گاهی اوقات دوستانه و خانوادگی به زبان بیاورید چون دیگر نمی‌توانید سیگنال‌های منفی آن را جمع کنید و هر فردی با ذهنیتی که از شما دارد؛ یک برداشت منفی می‌کند.

اگر هم بخواهید این سخن خود راتوجیح کنید؛ کار بیشتر خراب شده و شاید مجبور شوید چند عبارت نادرست دیگر بر زبان جاری کنید. این عبارت‌ها می‌توانند بیشترین صدمه و خسارت را به شخصیت، آینده شغلی، رفتار و تعامل شما با همکاران یا رئیس‌تان بگذارند.

مهم نیست شما چقدر باهوش هستید یا در چه دانشگاهی تحصیل کردید و الان چه سمت بزرگی دارید؛ به محض اینکه این عبارت‌ها را بگویید؛ از چشم همه می‌افتید و فورا مردم نگرش دیگری نسبت به شما پیدا خواهند کرد.

بنابراین؛ باید تمرین کنید تا هرگز این عبارت‌ها را نگویید و اصلا هیچگاه در ذهن و مغز شما ظاهر نشوند که بخواهند بر زبان جاری هم شوند. در این مطلب، حداقل ۱۰ عبارت منفی که هرگز نباید گفته شوند را فهرست کردیم:

۱- «این روشی است که همیشه انجام شده است»

فناوری چنان به سرعت در حال تغییر است که شاید همان فردای روزی که چنین جمله‌ای به زبان آوردید؛ روش جدیدی اختراع شده باشد. در عصری هستیم که هر فناوری بیشتر از ۶ ماه دوام نمی‌آورد. بنابراین، اصرار بر یک فناوری و روش می‌تواند شما را تنبل، تغییرناپذیر، غیر قابل انعطاف و بی‌انگیزه نشان دهد. همیشه روش بهتری برای انجام کارها هست.

۲- «تقصیر من نیست»

اصلا فکر خوبی نیست که دنبال بی‌تقصیر جلوه دادن خود باشید. بهتر است پاسخ‌گو بوده و هرچند اشتباه کوچکی مرتکب شدید یا کمترین نقش را در آن داشتید؛ توضیحات منطقی و روشنی بدهید و دنبال فرار یا خوب جلوه دادن خود نباشید. اجازه دهید دیگران درباره شما نتیجه‌گیری کنند و شما فقط سعی کنید واقعیت‌ها را بگویید. حتی گاهی اوقات ممکن است شما واقعا بی‌تقصیر باشید ولی همین‌که روی بی‌تقصیر بودن خود تاکید و اصرار کنید؛ نتیجه عکس می‌دهد.

۳- «من نمی‌توانم»

اگر این سخن را بگویید؛ یعنی اینکه شما هیچ‌گاه پیروز نمی‌شوید و هیچ‌گاه نمی‌توانید کاری را انجام دهید. اگر واقعا نمی‌توانید کاری را انجام دهید زیرا مهارت‌های لازم برای انجام آن را ندارید؛ به دنبال راه‌حل‌های جایگزین باشید. بگویید چه کاری می‌توانید انجام دهید. مثلا به جای گفتن: «من نمی‌توانم امشب تا دیروقت بمانم» بهتر است بگویید: «من می‌توانم فردا صبح زود بیایم.»

۴- «این عادلانه نیست»

همه می‌دانند چیزهای زیادی در زندگی عادلانه نیست. وقتی شما می‌گویید «این عادلانه نیست» یعنی چیزهای دیگر زندگی شما عادلانه است. پس، ساده‌لوح و از نظر فکری نابالغ به نظر می‌رسید. همیشه سازنده، مثبت و رو به جلو فکر کنید و از عبارت‌های منفی مشابه این پرهیز کنید. اگر پروژه‌ای که حق شما بوده را به دیگری دادند؛ به جای گفن «این عادلانه نیست» بهتر است بگویید: «خودم را برای انجام این پروژه آماده کرده بودم ولی حالا سعی می‌کنم مهارت‌های بیشتری کسب کنم تا بیشتر لیاقت داشته باشم.»

۵- «این در شرح وظایف کاری من نیست»

اگر رئیس شما ازتان می‌خواهد کاری انجام دهید که در شرح وظایف شما نیست؛ بهترین واکنش این است که سریعا آن کار را انجام دهید و بعدا با رئیس خود درباره‌اش صحبت کنید که آیا نیاز است شرح وظایف شغلی شما تغییر کند و مثلا به‌روزرسانی شود یا خیر!

۶- «این ممکن است ایده احمقانه‌ای باشد ولی می‌خواهم بپرسم …»

این جمله نشان می‌دهد اعتماد به نفس ندارید و ضمن اینکه نگرش منفی در ذهن دیگران درست می‌کنید؛ اعتماد به نفس آن‌ها را هم از بین خواهید برد. اگر به ایده‌ای، سخنی و فکری اعتقاد ندارید یا تصور می‌کنید مورد خنده و استهزای دیگران قرار می‌گیرد؛ از بیان آن خودداری کنید.

۷- «من سعی خواهم کرد»

شما باید طوری حرف بزنید که نشان بدهد اگر بخواهید؛ می‌توانید کاری را محکم تا آخرش انجام دهید. اینکه بگویید من سعی خود را خواهم کرد؛ یعنی از همین ابتدا اعتقادی به کار و نتیجه‌اش ندارید یا برای شما اهمیت ندارد. گفتن این سخن در یک جلسه کاری یا به رئیس‌تان می‌تواند شما را ضعیف، کوچک و حقیر نشان بدهد.

۸- «ممکن است یک دقیقه طول بکشد»

نشان می‌دهد شما عجله دارید یا در کار خود به اندازه کافی تبحر و تجربه ندارید. اگر به هر دلیلی، این کار بیشتر از ۶۰ ثانیه طول بکشد؛ شما سرزنش می‌شوید یا خودتان گرفتار عذاب وجدان و ناراحتی خواهید شد. هوشمندانه سخن گفتن این است که همیشه کمترین احتمالات را هم در نظر بگیرید و زمان مشخصی برای کاری تعیین نکنید. اگر زودتر انجام شد؛ این موفقیت و پیروز به نام شما نوشته می‌شود.

۹- «من از این کار متنفرم»

آخرین و بدترین چیزی که هر کسی انتظار دارد در محل کارش بشنود؛ این است که کسی بگوید از کارش متنفر است. مدیران و کارفرماها سریعا سعی می‌کنند افرادی که از کارشان متنفر هستند و باعث کاهش روحیه و اعتماد به نفس دیگران می‌شوند را از تیم خارج کرده و فرد دیگری جایگزین کنند.

۱۰- «او تنبل، بی‌کفایت و احمق است»

حتی اگر همه این صفت‌ها درباره یک همکار درست باشند؛ قطعا همه از قبل می‌دانند و نیازی به زبان آوردن یا تاکید روی آن‌ها نیست. گفتن این صفت‌ها درباره یک همکار، بیشتر از آنکه به او صدمه بزند و بی‌کفایتی‌اش را ثابت کند؛ شما را بی‌ادب، بی‌اخلاق، ناتوان و دارای رفتارهای زننده و زشت نشان می‌دهد. گفتن این‌ها عین گل به خودی است و هیچ چیزی عایدتان نمی‌شود.

اگر می‌خواهید فردی باهوش باشید و همیشه جذاب به نظر برسید؛ خواندن دو مطلب زیر سایت قندان را هم از دست ندهید:

برچسب ها: افراد باهوش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: